In april en mei 2024 konden geïnteresseerden reageren op het voorstel voor de gekozen route van het waterstofnetwerk in het Noordzeekanaalgebied (NZKG). Deze voorkeursroute is gekozen op basis van onderzoek naar onder andere de milieueffecten. De toenmalige minister voor Klimaat en Energie (nu het ministerie van Klimaat en Groene Groei) en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hebben samen de afweging gemaakt, na overleg met de bestuurders van de betrokken gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat.
Alle binnengekomen reacties zijn meegewogen. Nu is de route definitief, ook wel ‘het Voorkeursalternatief’. Benieuwd hoe de omgeving is betrokken bij het bepalen van deze route? Bekijk dan op de website van Hynetwork het interview met bewoner Kees van der Laan en Strategisch Omgevingsmanager Zhen Zhen Zheng.
Reactienota
Er zijn twintig formele reacties binnengekomen op het concept Voorkeursalternatief en de onderzoeksplannen. De beantwoording van deze anonieme reacties is gebundeld in een Reactienota. Deze is te vinden op de website van het Bureau Energieprojecten.
Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.
Voorbereidingsbesluit
De komende periode wordt het Voorkeursalternatief uitgewerkt in een Voorbereidingsbesluit. Dit besluit zorgt ervoor dat de benodigde ruimte voorlopig (voor 1,5 jaar) is gereserveerd voor de aanleg van het waterstofnetwerk. Dit betekent dat er op de route van het waterstofnetwerk geen andere werkzaamheden uitgevoerd mogen worden die de aanleg van het waterstofnetwerk in de weg kunnen zitten. Denk dan bijvoorbeeld aan het aanleggen van nieuwe bouwwerken op dezelfde locatie van de waterstofleidingen. Het geven van een reactie op het Voorbereidingsbesluit is niet mogelijk. Het Voorbereidingsbesluit is na publicatie te lezen op de website van Bureau Energieprojecten.
Milieueffectrapport fase 2, projectbesluit en vooroverleggen vergunningen
Met de vaststelling van het Voorkeursalternatief en het Voorbereidingsbesluit start de planuitwerkingsfase. Hierin worden vergunningen voorbereid en vooroverleggen met vergunningverlenende instanties georganiseerd. Daarnaast wordt een Milieueffectrapport fase 2 (Project-MER fase 2) opgesteld. Dit laatste houdt in dat er nog meer gedetailleerde onderzoeken volgen die de impact van de voorkeursroute van het waterstofnetwerk in kaart brengt. Denk aan onderzoeken die nagaan wat de impact van de gekozen route zal zijn op de bodem- en luchtkwaliteit, archeologie in de bodem en waterveiligheid. Ook wordt onderzocht wat de impact (zoals trillingen en uitstoot van stikstof) is van bepaalde werkzaamheden op de omgeving. Vervolgens worden in de planuitwerkingsfase een ontwerp-projectbesluit en overige ontwerp-besluiten voor benodigde vergunningen opgesteld. Zodra deze gereed zijn, worden de stukken voorgelegd aan de omgeving.
Uitwerking detailontwerp
Het project Waterstofnetwerk Noordzeekanaalgebied is een complex project. Om alle risico’s in kaart te brengen, is naast het engineeringsbureau ook de aannemer al vroeg tijdens de voorbereiding van het project betrokken. Het engineeringsbureau van dit project is een samenwerking tussen Rotterdam Engineering en Arcadis, genaamd REARC. Voor de uitvoering van de werkzaamheden zijn er twee aannemers. Een combinatie Van Voskuilen/Van Gelder is straks verantwoordelijk voor de ombouw van de bestaande aardgasleidingen naar waterstof. Aannemer MVOI zal de werkzaamheden van de nieuwe pijpleidingen voor waterstof uitvoeren.
Meer informatie
- Check www.hynetwork.nl/noordzeekanaalgebied en www.rvo.nl/waterstofnetwerk-nzkg
- Over het hergebruik van aardgasleidingen voor waterstof staat op de website van Gasunie
- Via info@hynetwork.nl kan je vragen stellen of reageren op de plannen
- Vorige
Overzicht
Volgende